دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در یک تعریف ساده و کلی به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال در جهت بهبود روند پیشرفت و فروش بیشتر کسب و کار ها می باشد. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روز افزون از ابزارهای دیجیتال در زندگی های روزمره، دیجیتال مارکتینگ نیز با این روند پیش رفته و روز به روز بر قابلیت های آن افزوده و زیرمجموعه های آن گسترش یافته اند. در این مقاله قصد داریم در مورد دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال و ابزارها و روش های آن صحبت کنیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ دارای ابزارهای فراوانی بوده که به کمک آنها می توان رفتار کاربران و مشتریان را مورد تحلیل و بررسی قرار داد که در نهایت با استفاده از آن ها در جهت پیشرفت کسب و کار و کسب درآمد بیشتر قدم برداشت.
طراحی وب سایت
اولین قدم در داشتن یک کسب و کار آنلاین، طراحی وب سایت برای آن کسب و کار می باشد. در واقع بدون داشتن یک وب سایت هیچگاه نمی توان از خدمات و مزایای دیجیتال مارکتینگ بهره برد و کسب و کار خود را بهبود بخشید. دیجیتال مارکتینگ با ابزار هایی که در دست دارد، کاربران و مشتریان را به سمت همان مقصد نهایی یعنی وب سایت هدایت کرده و تا هدف نهایی یعنی انجام خرید آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد، پس اولین ماموریت دیجیتال مارکتینگ برای هر بیزینسی طراحی وب سایت می باشد.
بهینه سازی و سئو
سئو (seo) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جست و جو می باشد. بهترین روش تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ استفاده از روش های بهینه سازی و سئو وب سایت می باشد. در یک تعریف ساده سئو یعنی سایت شما با کلید واژه ی مد نظرتان به صفحه اول موتور های جست و آمده تا ترافیک و ورودی های وب سایت شما افزایش یابد. با بهینه سازی وب سایت، کاربر با اراده خود به سمت شما می آید و مسلما این کاربر جزء کاربران هدف شما خواهد بود زیرا شما به دنبال او نبوده اید و او خودش برای رفع نیازش شما را انتخاب کرده است. در واقع بهینه سازی و سئو را می توان از مهمترین زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ دانست.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به معنای تولید محتوای یونیک و یکتا برای پیشبرد اهداف یک کسب و کار و رسیدن به هدف نهایی آن یعنی فروش می باشد. در واقع هیچ وب سایتی بدون داشتن محتوای هدفمند و کار شده پیروز نمی شود. با استفاده اصول دیجیتال مارکتینگ شما مخاطبان خود را شناسایی و از تکنیک های بازاریابی محتوا آنها را به سمت خود هدایت می کنید و با ایجاد اعتماد سازی میان آنها و همچنین معرفی برند خود به آنها، سعی در فروش محصول یا ارائه خدمت خود به آنها می کنید. محتوای تولیدی شما می بایست از تمامی جهات کامل و بدون نقص و در یک کلمه بهترین باشد تا بتواند اعتماد کاربران را به خرید یا سفارش خدمتی از شما داشته باشد. بازاریابی محتوا به ارائه مقالات محدود نمی شود بلکه ارائه محتواهای صوتی و ویدیویی نیز بازاریابی محتوا محسوب شده و حتی تأثیر آنها از محتواهای متنی خیلی بیشتر است.
شبکه های اجتماعی
پیاده سازی اصول دیجیتال مارکتینگ بدون استفاده از شبکه های اجتماعی هیچ معنا و مفهومی ندارد. امروز دیگر در دست هر نفر یک گوشی هوشمند است که حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی عضو است. طبق جدید ترین آمار فیسبوک 2/2 میلیارد، اینستاگرام 1 میلیارد، واتس اپ 5/1 میلیارد و مسنجر فیسبوک 3/1 میلیارد کاربر فعال در سرتاسر جهان دارا می باشند. در کشور ما شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام رسان تلگرام با وجود فیلترینگ از محبوبیت زیادی برخوردار می باشند. در واقع برای بازاریابی شبکه های اجتماعی نیازمند دانستن تکنیک های خاصی هستیم که مخاطب را در شبکه های اجتماعی شیفته خود کرده و محصول یا خدمت خود را به آن معرفی کنیم و برای انجام فرآیند نهایی یعنی فروش مخاطب را به وب سایت هدایت می کنیم.
بازاریابی ایمیلی
یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که در گذشته رونق بیشتری داشته و امروزه از رونق آن کمی کاسته شده، بازاریابی ایمیلی می باشد. با وجود کم شدن رونق آن باز هم وجود آن خالی از لطف نیست. داشتن خبر نامه های ایمیلی، فرستادن محصولات جدید برای کاربران جدید و مشتریان قدیمی، فرستادن تخفیف های ویژه برای کاربران و… باعث سر زدن آنها به وب سایت شما و احتمال خرید آنها از شما می شود. اکثر کسب و کار های موفق اینترنتی از ایمیل مارکتینگ استفاده بهینه ای دارند.
تبلیغات اینترنتی
ابزار جدیدی که چندیست به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ اضافه شده تبلیغات اینترنتی گوگل یا همان Google Adwords می باشد. با استفاده از قابلیت جدید گوگل و البته پرداخت هزینه به راحتی می توانید لینک یک گوگل در بیزینس خود باشید. البته بماند که خیلی از افراد با دانستن این موضوع روی لینک های تبلیغاتی کلیک نکرده و وارد آن سایت نمی شوند، اما اکثریت افراد که این موضوع را نمی دانند در نتایج جست و جوی خود لینک های Ad را باز کرده و به جست و جوی خود می پردازند. در واقع تبلیغات اینترنتی گوگل برای کسب و کارهایی مناسب است که مشکلی جهت هزینه های تبلیغات نداشته و خیلی سریع قصد رسیدن به رتبه های اول را دارند.
چرا دیجیتال مارکتینگ؟
در دنیای مدرن و رقابتی امروز پیش نرفتن با تکنولوژی های جدید به منزله عقب افتادن از رقبای خود و تقدیم سهم بازار خود به آنها می باشد. با داشتن یک وب سایت و استفاده از ابزار های دیجیتال مارکتینگ می توان از رقبای خود پیشی گرفت و حتی مشتریان جدید نیز داشته باشیم. بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ تمام این فعالیت ها را به بهترین شکل برای شما به انجام می رساند.